科目一覧へ戻る | 2025/05/26 現在 |
開講科目名 /Class |
英語論文作成ワークショップⅠ/Workshop in English for Research Papers Ⅰ |
---|---|
授業コード /Class Code |
J008231001 |
ナンバリングコード /Numbering Code |
|
開講キャンパス /Campus |
有瀬 |
開講所属 /Course |
修士/ |
年度 /Year |
2025年度/Academic Year |
開講区分 /Semester |
前期/SPRING |
曜日・時限 /Day, Period |
火1(前期)/TUE1(SPR.) |
単位数 /Credits |
1.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
長谷川 弘基/HASEGAWA HIROKI |
遠隔授業 /Remote lecture |
No |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
---|---|
長谷川 弘基/HASEGAWA HIROKI | 人文学科/Humanities |
授業の方法 /Class Format |
演習 |
---|---|
授業の目的 /Class Purpose |
As this syllabus shows, the class will be carried out both in Japanese and English, aiming to help students develop good and proper academic writing skills. In accordance with the DP1 of the Graduate School of Humanities and Sciences, the acquisition of these skills and knowledge will help students contribute to society with a rich cultural knowledge from a broad education. |
到 達 目 標 /Class Objectives |
1. Students are expected to understand the basic structure of a paragraph. 2. They can tell the difference of style between the academic writing and other prose forms. 3. Students should write a short academic papers both in Japanese and English. |
授業のキーワード /Keywords |
academic writing, paragraph, writing skills, summary |
授業の進め方 /Method of Instruction |
Students are required to write short papers almost every two weeks either (or both) in English (or/and) Japanese. Most of the materials used in class are in English, but the instruction and explanations are given in Japanese. |
履修するにあたって /Instruction to Students |
Because this class is a workshop, participation is essential. |
授業時間外に必要な学修内容・時間 /Required Work and Hours outside of the Class |
Weekly homework assignments will take roughly 1 or 2 hours per week. |
提出課題など /Quiz,Report,etc |
Students will be required to write a short paper either in Japanese or English almost every two weeks. |
成績評価方法・基準 /Grading Method・Criteria |
The papers submitted in class will be returned with comments. Students are graded as follows: Writing assignments 60% Participation 20% In-class exam (oral) 20% |
テキスト /Required Texts |
All necessary materials are provided in class. |
参考図書 /Reference Books |
No. | 回 /Time |
主題と位置付け /Subjects and position in the whole class |
学習方法と内容 /Methods and contents |
備考 /Notes |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | イントロダクション | ワークショップの目的 アカデミック・ライティングの特徴 |
|
2 | 2 | 段落とパラグラフ | 日本語の段落と英語のparagraphの相違について | |
3 | 3 | 日本語でのパラグラフ・ライティング#1 | 日本語で適切な段落を作成する。 | |
4 | 4 | 日本語でのパラグラフ・ライティング#2 | 前回作成した文章のレビュー | |
5 | 5 | 日本語でのパラグラフ・ライティング#3 | 修正版のパラグラフを作成する。 | |
6 | 6 | 論文の要旨の構成#1 | 論文に付される要旨を読み、その特徴を理解する。 | |
7 | 7 | 論文の要旨の構成#2 | 引き続き、論文に付される要旨を読み、その特徴を理解する。 | |
8 | 8 | 論文の要旨の構成#3 | 自分自身の論文の要旨を作成する。 | |
9 | 9 | 論文の要旨の構成#4 | 前回作成した文章のレビュー | |
10 | 10 | 論文の要旨の構成#5 | 修正版の要旨を作成する。 | |
11 | 11 | Paragraph writing in English #1 | Students will write a paragraph in English. | |
12 | 12 | Paragraph writing in English #2 | Students will review their own writing. | |
13 | 13 | Paragraph writing in English #3 | Students will renew and refine the previous writing. | |
14 | 14 | まとめ #1 | これまでの活動を振り返り、適切なparagraphの特徴を確認する。 | |
15 | 15 | まとめ #2 | 英文の論文要旨執筆に必要な能力・技術について確認する。 |